Skip to main content

6 minggu ke EDD

aku dah balik dari pemeriksaan 'ante-natal' kat Klinik Kesihatan Ibu & Anak.. 
Mak & anak dua-dua sihat alhamdulillah.. macam biasa, takda dikesan gula dalam urine (tapi macam mana aku bleh detect diabetes?! tak paham lah!) lain-lain semua okay & normal je.. (alamak.. lupa nak report kat suami pagi tadi..!)

Tinggal lagi 6 minggu sebelum sampai EDD (expected due date/ tarikh jangka bersalin)..

1. Mak aku, yang bakal menjadi nenek buat kali pertama dah pun mula ambil alih tugas shopping barang bayi bagi pihak aku memandangkan harga barangan di Sibu jauh lebih murah & lebih banyak pilihan...

2. Bapak aku, erm aku tak tau di sibuk buat apa untuk anak aku ni.. tapi yang aku tau memang senang nak pujuk dia datang ke Mukah di hujung minggu sekarang ni. Tak macam sebelum-sebelum ni.. Hehehe.. Dia dah pun tanya nenek kalau-kalau dia sudi nak jaga aku & anak ni sepanjang tempoh berpantang nanti.. Kira excited juga la tu kan?

3. Suami aku, dah mula gelisah. Dah pun merancang cuti sejak sebulan lepas. Dan balik-balik mengingatkan aku pasal surat doktor untuk dia mintak cuti awal (baru semalam ingatkan aku lagi..)

4. Aku sendiri? Banyak perkara yang aku nak selesaikan sebelum mula bercuti..

(a) isi borang cuti awal siap-siap.. tapiiiii... kalau nak cuti awal pun, aku pun tak tau nak buat apa kat rumah. suami aku kata rehat kat rumah. ramai yang pesan rajin-rajin berjalan bila dah dekat nak bersalin.. Jadi kalau nak rajin-rajin jalan, kena la turun kerja! Nak ambik cuti atau tak? Masih fikir lagi, tapi borang dah isi siap-siap.. Sayang cuti 60 hari! Walaupun boleh tambah 30 hari, aku tanak la kena potong gaji kemudian hari sebab pekeliling baru tu masih belum jelas..

(b) aku dah mula kumpul kain baju aku & baby untuk letak dalam kereta. Suami aku kata, "awal gilak! baru 8 bulan lebih bah..." (awal sangat, baru 8 bulan lebih laa..) Tapi, aiman tak kesah. tetap nak ready awal-awal. Minggu depan dah boleh letak beg tu dalam kereta.. Excited sangat ke aku nihhh??? Aku ni jenis orang suka rancang & sedia awal-awal.. Tak nak kelam kabut besok bila nak bersalin. Tapi aku tak la mintak bersalin awal, cuma perkara ni Allah je yang tahu.. Ni kerja Dia.. Kita cuma boleh bersedia je..

(c) aku juga dah mula kemas-kemas rumah mana yang patut dan cuba tukar kain langsir, susun semula perabot.. sesuai dengan kehadiran orang baru dalam keluarga kecil aku ni.. minggu yang sudah-sudah aku dah pun mintak tolong orang pasang shower dengan heater kat tandas.. tak kuasa la nak masak air selalu bila dah bersalin nanti. Aku nak mandi, anak nak mandi.. Cuci-cuci lagi.. Takkan nak masak air selalu? Baik pakai heater, suka hati nak panas camana.. Car seat & playpen (katil mudah alih..) pun dah sedia kat rumah.. Rezeki agak murah kebelakangan nih.. Ni la yang suami aku cakap, "rezeki anak melimpah ruah..".

(d) paling penting nak siapkan kuliah/amali cepat-cepat sebab aku dijangka mula cuti masa minggu peperiksaan.. Ada kemungkinan tak sempat nak semak kertas exam bebudak.. Tapi kalau masih mampu insyaAllah aku sendiri akan buat..

(e) 'regional shift' pun dah plan nih.. Hahaha! Aku rancang nak duduk seminggu je di Mukah lepas bersalin. Kemudian nak ke Sibu duduk rumah mak aku sebulan.. Dan ke Kuching dengan suami di bulan terakhir cuti.

Aku ni memang ada 'planner mania' sikit.. Hehehe.. Kalau execution tak berapa nak lancar pun takpe, asal ada plan! Hahaha!
Cukuplah untuk hari ni.. Kalau ada masa nanti sambung balik..

Comments

Popular posts from this blog

Majlis Konvokesyen ke 2

Majlis Konvokesyen ke 2 Politeknik Mukah Sarawak telah pun berlangsung dengan jayanya semalam.. alhamdulillah semuanya berjalan lancar dan tak kurang gak yang tak berapa nak lancar.. uhuhu! Dan tak lama lagi blog ni akan jadi satu-satunya blogku.. nak 'jumud' kan yang satu lagi.. Tunggu..!

PNB Darby Park at the heart of Kuala Lumpur

As prestigous as it sounds, this is an absolute exclusive place for executives. I was honored for the chance given by my G-boss to have a 5 day stay, dont even have to pay a single cent for anything. From Drop Box Situated 10 minutes walking distance from the well known twin tower KLCC, 2 minutes away from the Putra Station & from Nikko Hotel, and 5 minutes walk to Masjid as-Syakirin KLCC. a suite cost RM1300++ per night. with 3 bedrooms, 2 balcony, living room, 3 toilets, kitchen (wet & dry), tv in all rooms, and tv set + videoplayer (maybe cd + karaoke enabled). as for food, sarapan pagi + makan malam di ground floor's restaurant, The PNB Darby Cafe. In its website it says : "myriad of local and international menu" is very true. Its a small cafe but yet offers so many types of food and drinks. The city view from here, not so lovely. Well, busy road with cars .. what do u expect? but for lunch, u have to follow the dress code. means.. no jeans.. no t-shirt.. and

Trip to Sabah Day 6

Day 6: 4/6/2010 This entry is written Dec5,2010. Ive totally forgotten to complete this Sabah Holiday entries.. So here goes. Our 6th day of holiday, I planned to spend the whole day in Kota Kinabalu City ONLY. After breakfast, we went for window shopping. I noticed this poor person is sitting on a building looking beyond the South China Sea.. poor thing..  zoomed out.. 1st destination is: Plaza Warisan @ Warisan Square Right outside the building is Starbucks.  This is the first time my husband and me hang out at Starbucks. Not the first time for me though, living in Kuala Lumpur & Selangor for over 7 years its impossible not try out this kind of outlet.. Hehehe.. 2 years of marriage, he never wanted to come to this place for a cup of coffee. "Not worth it", he said.  2nd destination: Asia City.   Bought my herbalife stock. Then off to next destination. 3rd destination: Wisma Merdeka Lunch at Restoran Seri Malindo The best restaurant around, recommended by d