Skip to main content

Ke Mana Wang Anda?????


Minggu lepas ke The Spring Kuching, sempat tengok-tengok (dan beli) buku kat MPH kuching. (bolehla renew m/ship card!).




Dan jumpa la buku ni secara tak sengaja:





Aku ni memang tak pandai urus duit.. ini antara kelemahan aku yang paling dasat sekali.. bagi RM juta-juta pun kompom bleh abis satu hari..Tiap-tiap bulan hubby kena make sure yang aku tak keluarkan duit savings.. hehe.. dah la saving hubby ya tlg buat, pakai duit dia. duit aku habis aku belanja.. adoi.. tiap bulan pun kena tegur. huhu..

Kenapa aku beli buku ni?

Hjh Rohani Datuk Hj Mohd Shahir, penulis buku ni adalah antara orang kewangan yang sangat digemari oleh TV3. Sebab? Aku dah beberapa kali tengok Hjh Rohani dalam rancangan Money Talks, dan baru sekejap tadi tengok dia kat rancangan al-Kuliyyah. (bukan la nak tunjuk alim.. kebetulan je nampak tajuk menarik, "belanja sakan". trus stay kat channel tuh..)

Ada tips menarik tentang duit yang aku rasa sangat bagus. Aku cukup suka bila dia bercakap pasal pengurusan kredit n savings. Bukan je dia bagi cara pengurusan yang baik, tapi dia bagi gak cara camana nak disiplinkan diri n camana nak bermula. Aku pnah tengok "Til Debt Do Us Apart" n Oprah Winfrey Talk Show pasal pengurusan kewangan gak kat Astro. tapi aku rasa tak efektif utk aku pun.. mungkin asasnya environment tu mmg berlainan sama sekali.. Satu lagi, buku ni aku rasa bagus sebab dia mengupas selaras ngan Islam. Jadik, aku tak perlu was-was dengan apa-apa cadangan pelaburan yang dia buat.

So.. hari ni aku nak jadi promoter buku la pulak.. BELILAH buku ni. memang bagus! terutamanya utk yang tak pandai urus duit cam aku.. hehehe

Ni dia sikit chapters dlm buku ni:

  1. Merancang Kewangan
  2. Menguruskan Perbelanjaan - baru je sampai bab ni. terpaksa tangguh baca sebab nak semak final papers..
  3. Pelaburan Untuk Anak-anak
  4. Hidup Selesa Tanpa Hutang
  5. Peluang Tingkatkan Pendapatan
  6. Persediaan Masa Depan

Comments

Popular posts from this blog

Majlis Konvokesyen ke 2

Majlis Konvokesyen ke 2 Politeknik Mukah Sarawak telah pun berlangsung dengan jayanya semalam.. alhamdulillah semuanya berjalan lancar dan tak kurang gak yang tak berapa nak lancar.. uhuhu! Dan tak lama lagi blog ni akan jadi satu-satunya blogku.. nak 'jumud' kan yang satu lagi.. Tunggu..!

PNB Darby Park at the heart of Kuala Lumpur

As prestigous as it sounds, this is an absolute exclusive place for executives. I was honored for the chance given by my G-boss to have a 5 day stay, dont even have to pay a single cent for anything. From Drop Box Situated 10 minutes walking distance from the well known twin tower KLCC, 2 minutes away from the Putra Station & from Nikko Hotel, and 5 minutes walk to Masjid as-Syakirin KLCC. a suite cost RM1300++ per night. with 3 bedrooms, 2 balcony, living room, 3 toilets, kitchen (wet & dry), tv in all rooms, and tv set + videoplayer (maybe cd + karaoke enabled). as for food, sarapan pagi + makan malam di ground floor's restaurant, The PNB Darby Cafe. In its website it says : "myriad of local and international menu" is very true. Its a small cafe but yet offers so many types of food and drinks. The city view from here, not so lovely. Well, busy road with cars .. what do u expect? but for lunch, u have to follow the dress code. means.. no jeans.. no t-shirt.. and

Trip to Sabah Day 6

Day 6: 4/6/2010 This entry is written Dec5,2010. Ive totally forgotten to complete this Sabah Holiday entries.. So here goes. Our 6th day of holiday, I planned to spend the whole day in Kota Kinabalu City ONLY. After breakfast, we went for window shopping. I noticed this poor person is sitting on a building looking beyond the South China Sea.. poor thing..  zoomed out.. 1st destination is: Plaza Warisan @ Warisan Square Right outside the building is Starbucks.  This is the first time my husband and me hang out at Starbucks. Not the first time for me though, living in Kuala Lumpur & Selangor for over 7 years its impossible not try out this kind of outlet.. Hehehe.. 2 years of marriage, he never wanted to come to this place for a cup of coffee. "Not worth it", he said.  2nd destination: Asia City.   Bought my herbalife stock. Then off to next destination. 3rd destination: Wisma Merdeka Lunch at Restoran Seri Malindo The best restaurant around, recommended by d